英和・和英辞典で「師弟関係」に一致する見出し語は見つかりませんでしたが、 下記にお探しの言葉があるかもしれません。 |
「師弟関係」の部分一致の例文検索結果
該当件数 : 36件
師弟の関係を結ぶ例文帳に追加
to become one's pupil発音を聞く - 斎藤和英大辞典
師弟の関係は今は昔と違う例文帳に追加
The relation between teacher and pupil is not now what it used to be.発音を聞く - 斎藤和英大辞典
師弟の関係は今は昔と違う例文帳に追加
The relation between teacher and student is not now what it used to be.発音を聞く - 斎藤和英大辞典
師弟関係を好まず、弟子はとらなかった。例文帳に追加
He did not like a master-disciple relationship and did not accept any disciple.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
その多くは血縁や師弟関係で結ばれている。例文帳に追加
Many of them are tied by blood-related or master-and-pupil relationship.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
この間、長野主膳と師弟関係を結んで国学を学んだ。例文帳に追加
During this time, he formed a master-and-pupil relationship with Shuzen NAGANO and studied Japanese classical literature.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
2012年3月にはニコライ・モロゾフコーチとの師弟関係を解消した。例文帳に追加
She ended her partnership with her coach, Nikolai Morozov, in March 2012. - 浜島書店 Catch a Wave
芳子と時雄との関係は単に師弟の間柄としては余りに親密であった。例文帳に追加
The relationship between Yoshiko and Tokio was far more intimate than the average student-teacher dynamic. - Tatoeba例文
そのため、真宗には法脈(師弟関係)と血脈の2つの系譜が存在する。例文帳に追加
Therefore, Shinshu has two lineages, which are Homyaku (master -apprentice relationship) and Kechimyaku (blood relationship).発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
道元は師弟関係9年の間に天台教学・黄竜派の禅・戒律などを学んだ。例文帳に追加
Dogen had studied Zen and the precepts of the Oryuha lineage of the Tendai doctrine from Myozen over the nine years of their relationship as master and apprentice.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
よって、師僧と弟子の間で、師弟関係に関する認識の差異が生じることもあった。例文帳に追加
As a result, there were some instances where differences in perception of the relationship occurred between the priestly teacher and disciples.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
つまり本来血縁や師弟関係等の系図的要素はあくまでも基礎的資格であるにすぎない。例文帳に追加
In short, genealogical/family tree factors such as blood-line relationships or student-master relationships are only basic considerations.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
林羅山から儒学を学び、逆に歌道を教えるという師弟関係でもあった。例文帳に追加
He and Razan HAYASHI were a teacher-pupil relationship: He learned Confucianism from Razan and he taught Razan the art of versification.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
この師弟関係は6年続いたが、明霞が死去するに及んで起居する家を失うことになる。例文帳に追加
This teacher and student relationship continued for six years, but Hokkai became homeless when Asaka died.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
(のちに松陰は「桂は、我の重んずるところなり」と述べ、師弟関係であると同時に親友関係ともなる)例文帳に追加
(Later Shoin said, 'I hold Katsura in high esteem.' Being master and pupil, they were also good friends to each other.)発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
こうした中で師弟関係を家族関係に置き換えて家学の伝承を図ろうとする「家元」制度が形成されるようになる。例文帳に追加
In this process, the 'iemoto' system (the system of licensing the teaching of a traditional Japanese art) came to be established to hand down kagaku by replacing master-pupil relationship by family relationships.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
法性坊は道真の幼いころからの師であり、親密な師弟関係をむすんでいたため、ふたりは心をこめた会話をかわす。例文帳に追加
Hossho-bo was the teacher of Michizane since Michizane was young and they were in a close relation as a teacher and a student and, therefore, the two sincerely converse.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
光琳と並び称される俵屋宗達は、生没年未詳の人物で、直接的な師弟関係はない。例文帳に追加
Sotatsu TAWARAYA, whose date of birth and death are unknown, is admired as much as Korin; but there seems to have been no teacher-student relationship between them.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
没後の門人として加わるために本居春庭に宛てた書簡によると、夢に宣長が現れて、そこで師弟関係を結んだと述べている。例文帳に追加
According to a letter sent to Haruniwa MOTOORI to join as a disciple of after the death, Atsutane stated that Norinaga appeared in his dream and contracted a teacher-pupil relationship.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
つまり、最終的な試験官が皇帝ということになれば、座主は皇帝であるから、官僚中の派閥とは無関係に、皇帝と個々の科挙官僚との間に師弟の関係ができるという論理である。例文帳に追加
The theory was that if the ultimate examiner was the Emperor, zasu being the Emperor, the Emperor and each Kakyo bureaucrat already had the teacher-student relationship, irrelevant of bureaucratic parties.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
『日本三代実録』によれば、この年の12月18日(旧暦)に宮中仁寿殿において、光孝天皇主催による遍昭の70歳の賀が行われていることから、光孝天皇との和歌における師弟関係が推定されている。例文帳に追加
According to the 'Nihon Sandai Jitsuroku' (literally, "the authentic records of three Japanese reigns"), Henjo's seventieth birthday celebration hosted by the Emperor Koko was held in court at the Jinjuden on December 18 (old Lunar calendar), suggesting a teacher-student relationship with the Emperor Koko regarding waka.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
母方の縁で後に本願寺8世となる蓮如を弟子として預かり、宗派の違いを越えて生涯にわたり師弟の関係を結んだ。例文帳に追加
He took Rennyo, who later became the eighth chief priest of Hongan-ji Temple, as his disciple, as a result of a connection on his mother's side, maintaining a good relationship with him throughout his life as master and disciple, even though they belonged to different religious schools.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
始めは気の進まなかった時雄であったが、芳子と手紙をやりとりするうちにその将来性を見込み、師弟関係を結び芳子は上京してくる。例文帳に追加
Tokio, who did not feel like taking her as his disciple at first, came to expect her potentiality as he exchanged letters with Yoshiko, thus she became his disciple and moved to Tokyo.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
彼らの大部分は、後世の仮託であり、正宗とは実際の師弟関係がないにも関わらず、正宗の相州伝が各地に影響を及ぼしたことがよくわかる。例文帳に追加
Although most of them were stretches in the later days and had no actual relationship between master and disciple, this shows the influence of Masamune's Soshu den in various regions.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
また芸の系統的な伝承を重んじ、先人をうやまうことが厚く、特に直接の師弟関係を大切にするなど、水平方向的なひろがりよりも垂直方向的なつらなりを優先する。例文帳に追加
It also values the systematic transmission of arts, and prioritizes vertical relationships over horizontal relationships with elements such as great respect for one's predecessors and a particular importance on the direct teacher-disciple relationship.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
これとは別に、親方と弟子の関係から親方を「父(ちゃん)」弟子を「子(こ)」と置き換え、師弟共に食べるものを「ちゃんこ」と呼ぶようになった説もある。例文帳に追加
In addition to the above views, there is a view that oyakata (stablemaster) was replaced with "chan (father)" and deshi (pupil) with "ko (child)" based on the relationships between oyakata and deshi, and then dishes eaten by oyakata and deshi together were called "chanko."発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
寛次郎には師と仰ぐ者がなく、師弟関係を重んじる陶工の世界にあって、学校という教育機関にて指導を受けた新しい世代の陶工となる。例文帳に追加
Not having anyone to regard as his master in the world of potters where the master-student relationship was highly valued, Kanjiro became a potter of the new generation who learned pottery in an educational institution called a school.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
その頃、富木常忍は出家して「日常」と名乗って法花寺で布教活動にあたっていたが、日高は父親との縁から日常とも師弟関係を結んで法花寺の仕事も手伝うようになった。例文帳に追加
At that time, Jonin (Tsunenobu) TOKI, who had entered Buddhist priesthood and called himself 'Nichijo,' was actively engaged in the propagation of Buddhism at Hokke-ji Temple, and Nichiko became the pupil of Nichijo, with whom he had a common acquaintance to his father Jomyo OTA, and started to assist Nichijo at Hokke-ji Temple.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
この頃、紀伝道においては、菅原清公・菅原是善父子が相次いで文章博士を務めて私に文章生と師弟関係を結び(「菅家廊下」)、これに反発する都良香・巨勢文雄らとの間で一種の学閥争いが生じていた例文帳に追加
Meanwhile, in kidendo, SUGAWARA no Kiyokimi and then his son SUGAWARA no Koreyoshi served as Monjo hakase and privately established master and apprentice relationships with monjosho (called Kanke Roka), and there was an academic faction conflict with MIYAKO no Yoshika and KOSE no Fumio who opposed the idea of Kanke Roka.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
これは紀伝道教育が盛んであった当時の世相の反映であるが、その一方において、こうした行為は私的な師弟関係の形成と言う要素を含む事になり、菅原氏の学閥と反対する諸博士の学閥という対立抗争を生んだ他、大学寮制度の形骸化や家学の形成促進につながったと考えられている。例文帳に追加
It reflected the social conditions at the time when instruction on the Kidendo was widely offered; on the other hand, such an act was obliged to involve a private relationship between master and disciple -- It was considered that the latter fact introduced a conflict between the academic clique from the Sugawara clan and those from the hakase who opposed the Sugawara clan, and that the latter made the Daigaku-ryo system only in name and promoted the formation of hereditary learning.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
清公以後、博士が学生と私的な師弟関係を結ぶきっかけとなり一種の学閥の形成が進むとともに、子弟の教育に力を注いだ(勿論、後継者である是善・道真の才能による部分も大きいが)ことによって菅原氏から世襲的に文章博士が輩出されるようになったため、才用(実力)があれば家柄や人脈にとらわれず評価されるべきであると主張した都腹赤(都良香の伯父)をはじめとする他の文章博士の反感を買った。例文帳に追加
Starting with Kiyokimi, instructors at the Academy began to have personal interactions with their students as master and pupils, leading to the creation of a kind of school clique as well as a more concentrated effort by instructors like Kiyokimi truly to teach their students (of course, the contribution to this new system made by Kiyokimi's talented successors Koreyoshi and Michizane is also quite large) and as a result, the position of Monjo hakase became a more or less hereditary one, held by many from the Sugawara clan; this earned the clan the resentment of all the other Monjo hakase, especially MIYAKO no Haraaka (uncle of MIYAKO no Yoshika), who insisted that ability (real merit) should be the key to success, not birth privilege or personal connections.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
その背景として国衙や武士による寺社領の横領という問題もあったが、僧侶や神官によって信仰に付随して施設や儀式の維持とそのために必要な所領が相続継承されていく(僧侶の場合は師弟間の継承が神官の子弟間の相続に相当する)うちに私有化され、宗教とは関係のない私的目的に利用されたり、場合によっては勝手に他者に売却される場合もあった。例文帳に追加
The problem of embezzling of jisharyo (holdings of temples and shrines) by kokuga (imperial household officials or an estate manager) or bushi (samurai) was the background of the tendo -- But in some cases, as Buddhist monks and Shinto priests inherited the shoryo, which was necessary for maintenance of the facilities and support of the rituals, accompanying their religious belief (Buddhist monks inherited the shoryo from the master to the disciple, correspondingly to the case of the Shinto priests where they inherited the shoryo from father to children), they began to privatize the shoryo such that they could use the shoryo for private purposes, which had nothing to do with their religious activities, or that they sold the shoryo to the other person at their own discretion in the worst cases.発音を聞く - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
以下のキーワードの中に探している言葉があるかもしれません。
「師弟関係」に近いキーワードやフレーズ
Weblio翻訳の結果 |
||||
|
専門用語を解説した辞書に「師弟関係」の解説があります
検索のヒント
- キーワードに誤字・脱字がないか確かめて下さい。
- 違うキーワードを使ってみてください。
- より一般的な言葉を使ってみてください。
その他の役立つヒント
- 検索の仕方で検索方法について調べてみてください。
音声・発音記号のデータの著作権について
Copyright (c) 1995-2024 Kenkyusha Co., Ltd. All rights reserved. | |
CMUdict is Copyright (C) 1993-2008 by Carnegie Mellon University. |
ピン留めアイコンをクリックすると単語とその意味を画面の右側に残しておくことができます。 |
ログイン |
Weblio会員(無料)になると 検索履歴を保存できる! 語彙力診断の実施回数増加! |
ログイン |
Weblio会員(無料)になると 検索履歴を保存できる! 語彙力診断の実施回数増加! |