「河竹」を含む例文一覧(58)

1 2 次へ>
  • 河竹黙阿弥作
    Written by Mokuami KAWATAKE.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 河竹黙阿弥作。
    Screenplayed by Mokuami KAWATAKE.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 作者は河竹黙阿弥。
    It was written by Mokuami KAWATAKE.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 河竹黙阿弥作。
    It was written by Mokuami KAWATAKE.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 青砥稿花紅彩画(河竹黙阿弥)
    Aotozoshi Hana no Nishikie (Mokuami KAWATAKE)  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 河竹黙阿弥作、六幕。
    It was written by Mokuami KAWATAKE and consists of six acts.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 河竹黙阿弥作、全六幕。
    Mokuami KAWATAKE is the author of this program made up of six acts.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 河竹黙阿弥作、全六幕。
    This play consisting of six parts was written by Mokuami KAWATAKE.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 河竹黙阿弥作、三幕。
    It is a play in three acts, written by Mokuami KAWATAKE.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 河竹黙阿弥」か「古河黙阿弥」か
    Controversy between 'Mokuami KAWATAKE' and 'Mokuami FURUKAWA'  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 明治18年(1885年)明治座初演、河竹黙阿弥作。
    Premiered at the Meiji-za Theater in 1885, written by Mokuami KAWATAKE.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 弟子に瀬川如皐(3代目)、河竹黙阿弥等を輩出。
    His disciples were Joko SEGAWA (the third), Mokuami KAWATAKE and so on.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 作者:並木五瓶、鶴屋南北(4代目)、河竹黙阿弥
    Writers: Gohei NAMIKI, Nanboku TSURUYA the fourth, and Mokuami KAWATAKE  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 翌1873年(明治6年)には河竹新七(のち河竹黙阿弥)作『東京日新聞』が尾上菊五郎(5代目)主演で上演された。
    The following year, 1873, "Tokyo Nichinichi Shinbun" (Tokyo Daily Newspaper) written by Shinshichi KAWATAKE (later Mokuami KAWATAKE) was presented, starring Kikugoro ONOE the fifth.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 娘・糸は河竹家の養子として早稲田大学名誉教授・演劇研究家の河竹繁俊を迎えた。
    His daughter Ito took a husband as an adopted heir of the Kawatake family, who was Shigetoshi KAWATAKE, known as a professor emeritus of Waseda University and a researcher of drama.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 明治14年(1881年)に二代目河竹新七を黙阿弥と改めてからは、番付類にはただ黙阿弥とのみ記し、河竹とは名乗っていない。
    The truth is that after renaming himself from Shinshichi KAWATAKE II (the Second) to Mokuami in 1881, the name Mokuami alone was recorded in official documents such as banzuke (literally, ranking lists, which referred to kabuki playbills), and he did not call himself KAWATAKE.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 河竹黙阿弥作の世話物で、別名「湯殿の長兵衛」。
    It is categorized in 'sewamono' (a story of ordinary people) written by Mokuami KAWATAKE and another name is 'Yudono no Chobei.'  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 門下には河竹新七(3代目)、竹柴其水、勝能進らがいる。
    His disciples included Shinshichi KAWATAKE III (the 3rd), Kisui TAKESHIBA and Noshin KATSU.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 最も有名なのは講談や河竹黙阿弥の狂言によって知られる天保六花撰。
    The most famous group was Tenpo Rokkasen in a story of the same title known by Kodan storytelling or Kyogen (farce played during a Noh play cycle) by Mokuami KAWATAKE.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • これらは四代目鶴屋南北、河竹黙阿弥らにより江戸風のアレンジが加えられた。
    Nanboku TSURUYA IV, Mokuami KAWATAKE and others added arrangements as the Edo style.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • また、江戸時代末期から明治時代初期にかけて、河竹黙阿弥が多数の作品を創作している。
    And from the last days of the Edo period to the early Meiji period, "Mokuami KAWATAKE" did the same as Nanboku.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 本作の後日談として、河竹黙阿弥が市川小團次(4代目)のために書いた。
    As the sequel, Mokuami KAWATAKE wrote this for Kodanji ICHIKAWA (the fourth).  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • モデル:河竹新七が両国橋で目撃したという女物の着物を着た美青年。
    Model: Beautiful young man wearing Japanese kimono for women who was seen by Shinshichi KAWAKITA at Ryogokubashi  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • とくに三幕目は河竹黙阿弥の補作で、こくのある描写が熟練の技を見せている。
    Especially, Act three is a supplementary work by Mokuami KAWAKITA, of which his rich description exhaustively shows his mature literary style.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 三人吉三廓初買(さんにんきちさくるわのはつがい)は、幕末期の河竹黙阿弥作の歌舞伎。
    Sannin Kichisa Kuruwa no Hatsugai is a Kabuki program in the late Edo period written by Mokuami KAWATAKE.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 河竹黙阿弥と当時名優といわれた市川小團次(4代目)の名コンビで書き下ろされた。
    It was written by the good combination of Mokuami KAWATAKE and then-famous actor Kodanji ICHIKAWA IV.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • さらに明治17年(1884年)に竹柴金作に三代目河竹新七をつがせ、勝能進に河竹姓を与えて河竹能進と名乗らせてから死去するまで、狂言作者名としては番付・正本・台帳に至るまで古河黙阿弥と署名しており、本人がこれらに「河竹黙阿弥」と署したことは一度もない。
    Furthemore, since 1884 when he had Kinsaku TAKESHIBA succeed to Shinshichi KAWATAKE III (the Third) and changed the name of Noshin KATSU to Noshin KAWATAKE, as a kyogen-sakusha (kabuki playwright), he had used until his death a signature of Mokuami FURUKAWA in every official document such as banzuke (playbill), shohon (promptbook) and daicho (kabuki scripts), thus leaving no evidence of using a signature of 'Mokuami KAWATAKE' by himself.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 正面は東で、東庭の北に呉竹台、南に河竹台がある。
    The front faces the east and to the north of the eastern garden is the Kuretake no dai (Wu Chinese bamboo) and to the south is the Kawatake no dai (Han Chinese bamboo).  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 歌舞伎作者の河竹黙阿弥はこうした動きに嫌気して引退を宣言、「もう自分は黙る」という皮肉を込めて「河竹黙阿弥」と改名した(1881年、ただしその後も創作活動は続けた)。
    Shinshichi KAWATAKE, a Kabuki writer, who became sick of the movement, declared his retirement from the Kabuki arena and changed his name to 'Mokuami KAWATAKE' (The word 'Moku' means 'quiet' in English) in 1881, with the satirical connotation of 'I will live in dumb silence' (However, he continued his creative activities afterwards).  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 『青砥稿花紅彩画』(あおとぞうしはなのにしきえ)は、文久二年(1862年)に市村座で初演された、二代目河竹新七(後の河竹黙阿弥)作の歌舞伎の「白浪物」。
    "Aotozoshi hanano nishikie" refers to 'Shiranami-mono' (stage works with thieves and lowlifes) of Kabuki (traditional drama performed by male actors) which was performed at Ichimura-za Theater in 1862 for the first time, and written by Shinshichi KAWATAKE the second (later Mokuami KAWATAKE).  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 19世紀後半期の並木五瓶以降は、江戸歌舞伎の鶴屋南北や河竹黙阿弥のような優れた脚本家は出なかった。
    After Gohei NAMIKI, who lived in the latter half of the 19th century, no excellent script writers comparable to Nanboku TSURUYA and Mokuami KAWATAKE of Edo Kabuki appeared.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 明治以降の風俗を取り入れた河竹黙阿弥の作品もその点では旧来の歌舞伎と同様であった。
    Mokuami KAWATAKE's works, incorporating the modes of life after the Meiji period, were not different at all from the traditional kabuki plays in this regard.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • このことから、二代目河竹新七はこの作品をすくなくとも初演の数年前から書きはじめていたことがうかがえる。
    This seems to imply that Shinshichi KAWATAKE the second began to write for this program a few years before the premiere.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 河竹新七は、黙阿弥と改名後の明治18年(1886)に『四千両小判梅葉』を脚色し、実録風の江戸城御金蔵破りを劇化している。
    In 1886, after Shinshichi KAWATAKE changed his name into Mokuami, he wrote "Shisenryo Koban no Umenoha," a documentary dramatization of the Edo-jo Castle Gokinzo Yaburi.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 中村芝翫(4代目)の人気に押されて困っていた盟友市川小團次(4代目)のために、河竹新七が書下ろした世話物の狂言。
    This was a sewamono (play dealing with the lives of ordinary people) story newly written by Shinshichi KAWATAKE for Kodanji ICHIKAWA (the fourth), who was Kawatake's sworn friend but was distressed due to the popularity of Shikan NAKAMURA (the fourth).  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 現行の台本は河竹黙阿弥により整理され、明治36年(1903年)3月に上演されたものが行われている。
    The current script was organized by Mokuami KAWATAKE, and it is based on the performance of March, 1903.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 1891年(明治24年)6月、歌舞伎座で上演の際、弟子の河竹新七(3代目)らによって、大幅に改訂された。
    When it was performed at Kabuki-za in June 1891, it was drastically revised by his disciples such as Shinshichi KAWATAKE (the third).  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 『蔦紅葉宇都谷峠』は金原亭馬生の人情噺を原案として河竹黙阿弥が書いた世話物である。
    Tsutamomiji Utsunoya-toge (painted maples in Utsunoya-toge pass) was a sewamono play (basically concerned with the lives of the townspeople and merchants), written by Mokuami KAWATAKE, based on the ninjobanasi (human-interest story) by Basho KINGENTEI.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 天保12年(1841)芝(斯波)晋輔、天保14年(1843)には二代目河竹新七を襲名し立作者となる。
    In 1841, he succeeded to a stage name of Shinsuke SHIBA (where the last name Shiba was written as both 芝 and 斯波 in kanji) and to Shinshichi KAWATAKE II (the Second) in 1843, thus becoming a Tatesakusha (the head of the playwrights' room in a Kabuki theater during the Edo period or the Meiji period).  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • その子で、黙阿弥の義理の曾孫に当たるのが、同じく早大名誉教授・演劇研究家の河竹登志夫である。
    Ito and Shigetoshi's son and a great grandson-in-law to Mokuami is Toshio KAWATAKE who was, like his father, a professor emeritus of Waseda University and a researcher of drama.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • なお古来「河竹黙阿弥」の名が多く用いられているが、歌舞伎研究者の秋葉芳美によると、これは正しくないという。
    Incidentally, the name 'Mokuami KAWATAKE' has traditionally been used more often than 'Mokuami FURUKAWA,' but a kabuki researcher Yoshimi AKIBA pointed out an erroneous use of the name.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 「古河黙阿弥」を「河竹黙阿弥」としたのは死後に後人がおこなったことで、本人の知るところではないという。
    It is said that his kojin (successors) started to call him 'Mokuami KAWATAKE' instead of 'Mokuami FURUKAWA,' after his death, and Mokuami was not responsible for it.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 備考:小團次と提携して河竹黙阿弥が書いた一群の作品のひとつ『江戸櫻清水清玄』(えどざくらきよみずせいげん)の二番目・世話場面で、いわば「我流の助六」。
    Notes: This was a domestic play scene as the second scene of "Edozakura Kiyomizuseigen" of a series of play written by Mokuami KAWATAKE in cooperation with Kodanji, that is to say, 'Sukeroku of their own style.'  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 大詰の所作事『双面水照月』は、立役の中村仲蔵(初代)が踊りたかった『娘道成寺』が女形しか踊ることが許されなかったため、初代河竹新七によって書き下ろされたものである。
    Shosagoto (dance in kabuki) "Futaomote mizuni terutsuki" in the final scene was written by Shinshichi KAWATAKE exclusively for this play because "Musume Dojoji (The maiden at Dojo Temple) that tachiyaku (a leading male-actor) Nakazo NAKAMURA wanted play was allowed to only onnagata (actor of female role).  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 近松門左衛門の『雙生隅田川』、鶴屋南北(4代目)の『桜姫東文章』や『隅田川花御所染』、河竹黙阿弥の『都鳥廓白浪』(忍の惣太)などの歌舞伎狂言が今日よく上演される。
    The kabuki kyogen works performed often currently are "Futago Sumidagawa" written by Monzaemon CHIKAMATSU, "Sakurahime azuma bunsho" and "Sumidagawa hanano goshozome" by Nanboku TSURUYA and "Miyakodori nagareno shiranami" by Mokuami KAWATAKE.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • いわゆる講談や講釈で知られるようになった「大久保彦左衛門と一心太助の物語」は鶴屋南北の弟子・河竹黙阿弥が書いた歌舞伎芝居に脚色してからである。
    Story of Hikozaemon OKUBO and Isshin-Tasuke' came to be known in kodan storytelling or koshaku narration after the dramatization for Kabuki (traditional performing art) play written by Mokuami KAWATAKE, a pupil of Nanboku TSURUYA.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 「箱屋殺し」の事件は、世間に喧伝され、『月梅薫朧夜』(1888年・明治21年4月、中村座、河竹黙阿弥)など歌舞伎に、また『仮名屋小梅』(伊原青々園の小説の脚色)など新派劇にも脚色された。
    The case of 'HAKOYA murder' was widely known to the world and was adapted to Kabuki (traditional performing art) such as "Tsuki no Umekaoru Oboroyo" (in 1888, Nakamura-za Theater, Mokuami KAWATAKE) and Shimpa-Geki (a New-School Play) such as "Kanayakoume" (dramatization of the novel by Seiseien IHARA.)  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 1892年には妻を亡くし、翌1893年には共に長く活躍した河竹黙阿弥が没するなど悲報も相次ぎ、壽輔はかなり意気消沈したとされる。
    It is said that Jusuke became severely depressed about a series of sad news such as losing his wife in 1892, and the following year, in 1893, Mokuami KAWATAKE with whom he had been active for a long time.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 歌舞伎においては市村座が藤綱関連の作品を積極的に行ったことが知られ、三世桜田治助と組んだ『青砥稿』・『名誉仁政録』、河竹黙阿弥と組んだ『青砥稿花紅彩画』が知られている。
    In Kabuki field, Ichimura-za Theater is known to have actively performed masterpieces relevant to Fujitsuna; "Aotozoshi" and "Meiyo Jinsei Roku" in collaboration with the third Jisuke SAKURADA, "Aotozoshi hana no nishikie" (Picture of flower of Aorozoshi) in collaboration with Mokuami KAWATAKE are known today.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
  • 1987年『能楽の研究』で日本演劇学会河竹賞受賞、1998年、伝統文化ポーラ賞特別賞、2003年、仏教伝道文化賞、2006年、田辺尚雄賞、2007年、エクソンモービル音楽賞受賞。
    He was awarded Kawatake Award of Japanese Society for Theatre Research with "Research of Noh" in 1987, special award of Traditional Japanese Culture Pola Award in 1998, Cultural Awards for the Promotion of Buddhism in 2003, Hisao TANABE Award in 2006 and Exxon Mobil Music Award in 2007.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス
1 2 次へ>

例文データの著作権について