1016万例文収録!

「古箏」に関連した英語例文の一覧と使い方 - Weblio英語例文検索


小窓モード

プレミアム

ログイン
設定

設定


セーフサーチ:オン

不適切な検索結果を除外する

不適切な検索結果を除外しない

セーフサーチについて

古箏の部分一致の例文一覧と使い方

該当件数 : 32



例文

曲様式の確立例文帳に追加

Establishment of the revivalist sokyoku form  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

前二者はくから混用、誤用があった。例文帳に追加

'(Koto) and ''(So) have been intermixed and misused throughout the ages.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

確かに彼の曲に復主義的な面は濃厚に見られるが、復主義は当時の文化全般に見られ、曲に限ったことではない。例文帳に追加

It is true that many aspects of reversionism can be seen in his koto music, but reversionism could be generally found in the culture of the time and not only in his koto music.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

また曲でも、典曲の場合過半数が手事物である。例文帳に追加

Also in so (or koto) music, most of them are tegotomono in the case of classic music.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

例文

吉沢検校が曲や雅楽を取り入れ純曲を多く作ったということで、かつては彼が「復運動を提唱」したとか、「曲独立の精神を樹立」したなどと言われることがしばしばあった。例文帳に追加

It was often said that Kengyo YOSHIZAWA 'advocated reversionism' or 'established the independent spirit of koto music,' because he had taken old koto music and gagaku to create many pieces of pure koto music.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス


例文

楽器編成はくは三弦、、胡弓の組み合わせが一般的であったが、、胡弓、尺八といった組み合わせの三曲合奏も行なわれた。例文帳に追加

The common instrumental trio was sangen (shamisen), koto and kokyu, but occasionally it was koto, kokyu and shakuhachi.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

例えば、『源氏物語』などの文では、「琴」は、この項で説明している琴(きん)のほかに、、琵琶などすべての撥弦楽器を指している。例文帳に追加

For instance, in ancient writing such as "Genji Monogatari," 'Koto' indicates all plucked string instruments such as 'So () no Koto' and Biwa (a four-string Japanese lute) besides 'Kin () no Koto,' which is explained in this paragraph.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

吉沢自身が考案した「今調子」という、雅楽のの調弦、音階を取り入れた新たなの調弦法が使われている。例文帳に追加

It utilizes a new tuning method of koto adopting the tuning and the scale of koto in Japanese court music invented by Yoshizawa, which is called 'kokinchoshi' scale.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

「三味線組歌」と「組歌」があり、それぞれ地歌、曲においてもっともい楽曲形式であるとともに、それぞれの本曲でもある。例文帳に追加

There are 'shamisen kumiura' and 'koto kumiuta,' each being the oldest music style and the honkyoku (traditional Japanese music) in jiuta and koto music.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

例文

吉沢検校もその影響を受け、い時代の曲である「組歌」や、さらには雅楽家羽塚秋楽に雅楽を学んで研究し、楽の調弦にヒントを得た新調弦を考案、「今組」「新今組」をはじめとして本位の曲を多く作曲した。例文帳に追加

These influences led Kengyo YOSHIZAWA to learn and research the oldest koto pieces, known as 'kumiuta,' and gagaku (ancient Japanese court music) under Shuraku HAZUKA, a gagaku musician, to devise a new tuning based on that of the Japanese harp, and to compose many koto-oriented pieces including 'Kokin-gumi' and 'Shinkokin-gumi.'  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

例文

現代のは伝統的な流派の伝承(草の根の稽も含む)はもちろん、クラシック音楽との交流も行われている。例文帳に追加

Today, Soh is played not only by people belonging to traditional schools (including those who are learning) but also in collaboration with classical musicians.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

地歌や曲での合奏の中で、胡弓に独自の旋律を持たせたのは光崎の後輩にあたる名屋の吉沢検校である。例文帳に追加

It was Yoshizawa Kengyo (Mitsuzaki Kengyo's junior), a resident of Nagoya, who made the kokyu melody distinctive in the Jiuta (or Sokyoku) ensemble.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

更に雅さを追求した吉沢検校は、曲の遠い先祖である雅楽に一つの音楽美の理想を見いだしたのだろう。例文帳に追加

Further pursuing the classic, Yoshizawa Kengyo may have found an ideal of musical aesthetic in the traditional Japanese music that was a far ancestor of sokyoku.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

なお、吉沢検校による革新的な今調子の考案や、それに基づく作曲は、本来の曲を目指したこと、曲の歌詞などに今和歌集の和歌を多用したことなどから、復主義と呼ばれることもある。例文帳に追加

Note that the innovative tuning method developed by Kengyo YOSHIZAWA and compositions based on it aimed at going back to the beginnings of koto music, and the lyrics to the music were often used from the waka of Kokin Wakashu (A Collection of Ancient and Modern Japanese Poetry), and so this music is sometimes seen as being reactionary.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

これらは、江戸時代初期の曲の形式である「組歌」「段物」のスタイルを取り入れたりするなど、復的であると同時に、当時の流行音楽であった明清楽の音階を取り入れたり、非常に精緻で複雑なの高低二重奏であるなど、モダンな面も強く持っている。例文帳に追加

They have a reactionary aspect of taking in the styles of 'kumiuta' (koto suites of songs) and 'danmono' (most important type in shirabemono [the koto solo instrumental music]) and also modern aspects of taking in the scale of Ming and Xing-era Chinese music (as popularized in Japan before the First Sino-Japanese war) that was popular at the time and employing a very precise and complicated koto duet at high and low pitches.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

三曲系の演奏者のあいだでは、典的な地歌曲を曲、宮城道雄などの明治期から戦前までの楽曲曲を新曲、それ以降の楽曲を現代曲と呼ぶこともある。例文帳に追加

Among sankyoku ensemble performers, classical jiuta-sokyoku pieces (jiuta compositions based on the koto part) are referred to as kokyoku (old pieces, or classical pieces), pieces composed by Michio MIYAGI and other from the Meiji period up to the beginning of WWI are referred to as shinkyoku (new pieces), and pieces composed subsequently are referred to as modern pieces.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

今和歌集から唐衣の歌を採り、吉沢自身が考案した「新今調子」という新たなの調弦法によって作曲されている。例文帳に追加

A poem of Karagoromo was taken from "Shin Kokin Waka Shu" (New Collection of Ancients and Modern Poems), and it was composed with the new koto tuning method called 'Shinkokin tuning' (New Ancient and Modern tuning) devised by Yoshizawa himself.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

彼は浄土僧でもあり、寺院に伝承される雅楽や歌謡を修め、また当時来日していた明人の鄭家定に琴(きん)を学び、これらから曲を作り出した。例文帳に追加

Kenjun, a Jodo priest, mastered gagaku (ancient Japanese court dance and music) and Kayo (songs and ballads) that had been handed down to the monks of his temple, and learned how to play the Kokin (Chinese zither with 3000 year history) from Teikatei, a Chinese musician who was in Japan at that time; drawing on what he had learnt, he began making Sokyoku music.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

光崎検校は曲を見直し、組歌と段物を組み合わせた「秋風の曲」や、複雑精緻な高低二重奏曲である「五段砧」を作曲した。例文帳に追加

After looking over the old sokyoku, Kengyo MITSUZAKI composed 'Akikaze no kyoku' (Song of the Autumn Wind) which combined kumiuta, danmono, and 'Godanginuda,' a kind of koto duet music that makes use of high and low-pitched sounds to produce a sophisticated and delicate melody.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

またと同じツィター属の大型楽器である瑟(「しつ」、まれに「ひつ」とも読む)は正倉院の宝物が24本、中国の代楽器では25本の弦を持つ。例文帳に追加

Shitsu' (also called 'hitsu' in rare cases), a large-sized musical instrument that belongs to zither group as with Soh, has 24 strings in the case of Shoso-in's property and 25 strings in the case of the ancient Chinese musical instrument.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

ただし胡弓入りの三曲合奏がなくなったわけではなく、現在でも各地で行なわれ、特に名屋では比較的盛んであるし、また山田流曲に藤植流の胡弓が加わり三曲合奏されることもある。例文帳に追加

However, kokyu's participation in sankyoku gasso is still seen nationwide, such as the relatively active one in Nagoya, and sometimes the participation of the Fujiue school's kokyu music in the Yamada school's koto music is seen.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

たとえば、人形浄瑠璃及び歌舞伎の伴奏音楽である義太夫節では、「阿屋の琴責め」が有名であり、ここでは地歌三味線、、胡弓の三曲がすべて演奏される。例文帳に追加

For example, among the gidayu-bushi, accompaniment for ningyo joruri (traditional Japanese puppet theater) and kabuki (traditional Japanese drama), 'Akoya-no-kotozeme' is the most famous, and the sankyoku of jiuta shamisen, so and kokyu are all played in it.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

こうして吉沢は学んだ雅楽の調弦と、自分たちのものである近世曲の調弦を合わせ、雅楽の律音階と近世邦楽の都節音階の両システムを折衷した「今調子」を編み出した。例文帳に追加

Combining the tuning techniques of the traditional Japanese music thus learned and his own tuning techniques of modern koto music, Yoshizawa came up with 'kokinchoshi' scale that is a combination of both systems of ritsu scale (anhemitonic pentatonic scale) in the traditional Japanese music and miyako-bushi scale (characteristic Japanese hemitonic pentatonic scale: mi, fa, la, ti, do) in the modern Japanese music.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

特に『千鳥の曲』は明治以降、曲としては名屋系のみならず広く生田流各派、さらには山田流にも普及し、ほとんどの流派で演奏される曲となった。例文帳に追加

Especially "Chidori no Kyoku" diffused as a koto music not only in the Nagoya line but also into various groups in Ikuta school, and even into Yamada school to be played in almost all schools in Meiji period and later.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

幕末の独立期の曲として、先輩光崎検校の作品『秋風の曲』は異国的、ロマンティックであり、同じく『五段砧』はモダン、複雑であるのに対し、吉沢の『千鳥の曲』は雅、シンプルであるといえる。例文帳に追加

As the music in the period for separating koto in the end of Edo period, while "Akikaze no kyoku" by his senior, Mitsuzaki Kengyo, is exotic and romantic and "Godanginuda" by the same is modern and complicated, Yoshizawa's "Chidori no Kyoku" may be traditional and simple.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

そのためか一般受けせず、新今組は吉沢の直系以外ではほとんど演奏されないが、このスタイルを踏襲した京極流曲も存在した。例文帳に追加

For this or another reason, Shinkokin-gumi is seldom played by musicians out of the direct line of Yoshizawa, but there was Kyogoku school of koto music that followed this style.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

したがって、流派としては、地歌や曲の生田流に対応するものは流派を名乗っていないが大きく分けて大阪系、京都系、名屋系がある。例文帳に追加

Therefore, although there is no named school, the three large lines of the Osaka line, the Kyoto line and the Nagoya line exist correspondingly to the Ikuta school for Jiuta songs and So music.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

花魁には教養も必要とされ、花魁候補の女性は幼少の頃から禿として徹底的に典や書道、茶道、和歌、、三味線、囲碁などの教養、芸事を仕込まれていた。例文帳に追加

Since oiran were expected to be cultured women, kamuro (young girls that were candidates to become oiran) were given a comprehensive education in culture and arts such as classical literature, calligraphy, the tea ceremony, Japanese poetry, the Japanese harp, the shamisen (a stringed instrument), and igo (a Japanese board game like chess).  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

これらは曲本来の気品と雅楽的な雅さを備え、一方で音楽的にはより自由な展開をさせ、近代的ともいえる印象的描写性もみられ、よく独自のスタイルを確立している。例文帳に追加

These works had the grace of koto pieces and the traditional elegance of gagaku, while musically they allowed freer development and showed an almost modern impressive portrayal, establishing a distinctive style.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

しかし地歌や浄瑠璃などの三味線音楽や曲の発展と共に次第に下火となり、波多野流は断絶、前田流は江戸時代中期に名屋の荻野検校によって中興し、この流派のみがこんにちまで名屋と仙台に伝えられている。例文帳に追加

However, they had gradually cooled down as Shamisen music and sokyoku (koto music) such as Jiuta (a genre of traditional songs with samisen accompaniment) and Joruri (dramatic narrative chanted to a samisen accompaniment) developed, and the Hatano-ryu was put to an end while the Maeda-ryu was restored by Kengyo OGINO in Nagoya in the middle of the Edo period, and only this school has been handed down to the present in Nagoya and Sendai.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

特に『壇浦兜軍記』の「阿屋琴責の段」では、頼朝を仇と狙い姿を消した、悪七兵衛景清の馴染みの傾城、阿屋が景清の行方を詮議され、琴()、三味線(地歌三味線)、胡弓を見事に弾いて、その旋律に迷いがないことから、景清の行方を知っているのではないかという疑いを晴らすという場面で、胡弓が用いられることが有名である。例文帳に追加

In particular, it is well known that Kokyu is played in the following scene: In 'the act of 'Akoya-kotozeme' of "Dannoura kabuto gunki" (The War Chronicles at Dannoura), Akoya, a woman of peerless beauty intimate with Aku Shichibei Kagekiyo (who has disappeared seeking for his enemy Yoritomo) is questioned severely about the whereabouts of Kagekiyo, and the doubt is cleared because she splendidly played the Koto (So), the Shamisen (Shamisen for Jiuta songs) and the Kokyu, with no confusion in the melodies she played.  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

例文

11歳で地歌「屋島」にの手を付けるなど幼少より楽才秀で、1852年(嘉永5年)には藩の命で尾張の盲人支配頭となり、五人扶持を賜り、尾張徳川家の諸行事での演奏、例えば先祖供養の際の平曲演奏や、雛の節句での胡弓の演奏などを勤めたのをはじめ、松坂屋(現松坂屋百貨店)の当主の婚礼祝いの曲を作ったりと、名屋の名士音楽家として活躍した。例文帳に追加

Yoshizawa excelled in music from an early age, adding a koto part to the jiuta 'Yashima' at the age of eleven; in 1852, he was given responsibility for visually impaired people in Owari (present-day Aichi Prefecture) by the domain, with a stipend for five persons, and became a celebrated musician in Nagoya, performing at various occasions for the Owari Tokugawa family, including playing Heikyoku at memorial services for their ancestors, playing the kokyu at the Dolls' Festival, and composing a song for the marriage ceremony of the head of the family that owned Matsuzakaya (present-day Matsuzakaya Department Stores).  - Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス

索引トップ用語の索引



  
本サービスで使用している「Wikipedia日英京都関連文書対訳コーパス」はWikipediaの日本語文を独立行政法人情報通信研究機構が英訳したものを、Creative Comons Attribution-Share-Alike License 3.0による利用許諾のもと使用しております。詳細はhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/ および http://alaginrc.nict.go.jp/WikiCorpus/ をご覧下さい。
こんにちは ゲスト さん

ログイン

Weblio会員(無料)になると

会員登録のメリット検索履歴を保存できる!

会員登録のメリット語彙力診断の実施回数増加!

無料会員に登録する
英→日 日→英
こんにちは ゲスト さん

ログイン

Weblio会員(無料)になると

会員登録のメリット検索履歴を保存できる!

会員登録のメリット語彙力診断の実施回数増加!

無料会員に登録する

©2024 GRAS Group, Inc.RSS