例文 (459件) |
水燃比の部分一致の例文一覧と使い方
該当件数 : 459件
断熱層4により燃料ガスは酸化ガスよりも冷却されにくくなるため、燃料ガスの温度は酸化ガスの温度に比べ高くなり、燃料ガスの水蒸気分圧が酸化ガスの水蒸気分圧より高くなる。例文帳に追加
The fuel gas becomes hard to be cooled than the oxidative gas by the heat insulating layer 4, and therefore the temperature of the fuel gas is higher as compared to the temperature of the oxidative gas and the partial pressure of the water vapor of the fuel gas becomes higher than the partial pressure of the water vapor of the oxidative gas. - 特許庁
固形燃料を均一に分散させて燃焼効率の向上が図れ、また、酸素比を調節することによって効率よく一酸化炭素及び水素を生成することもできる固形燃料用燃焼装置を提供する。例文帳に追加
To provide combustion equipment for solid fuel which can be improved in combustion efficiency by uniformly scattering solid fuel and can efficiently generate carbon monoxide and hydrogen by adjusting the oxygen ratio. - 特許庁
この触媒に希薄空燃比で運転される内燃機関からの燃焼排ガスを炭化水素存在下で接触させることにより、燃焼排ガス中のNOxを還元除去する。例文帳に追加
The NOx in the burned exhaust gas is reduced/ removed by contacting the burned exhaust gas from the internal combustion engine operated at a diluted air/fuel ratio with this catalyst in the presence of hydrocarbons. - 特許庁
排気燃料添加弁88からの燃料添加により、燃料として軽油のみが用いられた場合に比べて、未燃の炭化水素(HC)やすす等の粒子状物質(PM)の排出量が増大してしまうことを抑制する。例文帳に追加
The fuel addition from the exhaust fuel addition valve 88 can suppress increase in the discharge amount of particulate matters (PM) such as unburned hydrocarbon (HC) and soot, compared to the case where only light oil is used as fuel. - 特許庁
直噴水タイプの燃料電池システムにて、低いエアストイキ比に対しても優れた発電性能を発揮させ得る燃料電池、及び、その燃料電池を使用する燃料電池システムを提供すること。例文帳に追加
To provide a fuel cell capable of exhibiting excellent power generation performance even to the low air stoichiometric ratio, and provide a fuel cell system using its fuel cell, in the fuel cell system of a direct water injection type. - 特許庁
実機の燃焼温度よりも低い温度範囲において、ロケットモータの作動流体である水蒸気の比熱比変化と近似する比熱比変化を持つCO_2を試験用気体として使用し、実機の燃焼温度よりも低い温度でノズルモデル1に通過させる。例文帳に追加
In a temperature range lower than a combustion temperature of an actual machine, CO_2 having a change in a ratio of specific heat proximate to a change in a ratio of specific heat of steam as working fluid of a rocket motor is used as a testing gas, and is passed to a nozzle model 1 at a temperature lower than the combustion temperature of the actual machine. - 特許庁
タービン3aをバイパスするバイパス通路10と排気通路5の合流地点より下流に空燃比センサ12を備えるターボチャージャ付き内燃機関において、空燃比センサ12の排気ガス凝縮水による被水を抑制する。例文帳に追加
To prevent an air-fuel ratio sensor 12 from getting wet by exhaust gas condensate, in an internal combustion engine with a turbocharger having the air-fuel ratio sensor 12 disposed on the downstream side from a merging point of a bypass passage 10 bypassing a turbine 3a with an exhaust passage 5. - 特許庁
これにより、アルコール燃料を用いることで凝縮水が発生し易い場合でも、空燃比センサ48が被水するのを抑制し、被水による素子割れ等からセンサを保護することができる。例文帳に追加
By this, even if the condensed water is liable to be produced due to the use of alcohol fuel, an air-fuel ratio sensor 48 is prevented from being covered with water, and the sensor can be protected from a crack or the like of an element caused by the covering of water. - 特許庁
比較的簡単な制御方法で以って高精度の水噴射制御を行い得、かつ水噴射の制御操作機器の装置コストが低減され、さらには燃料噴射の噴射率制御と水噴射とを併行可能として十分なNOx低減効果が得られる燃料・水噴射内燃機関を提供する。例文帳に追加
To provide a fuel/water injection internal combustion engine which can enable water injection control with high accuracy with a relatively simple controlling method, reduce a device cost of a water-injection control manipulating equipment and can gain sufficient NOx reduction effect while executing both injection rate control for fuel injection and water injection. - 特許庁
燃料の燃焼用空気とともに水または水蒸気を吹き込むこと、水または水蒸気の吹き込み量と、廃プラスチックに由来して吹き込まれる塩素量とのモル比が、1以上となるように水または水蒸気の吹き込みを行うことが好ましい。例文帳に追加
It is favorable that water or steam is blown with the combustion air of the fuel and so as to have a molar ratio of the blowing amount of water or steam to the blown amount of chlorine derived from the waste plastic of 1 or more. - 特許庁
燃料供給装置20の制御装置90は、質量流量計86によって測定された密度、及び水素の質量比率(使用済み燃料に含まれる水素の比率)を演算し、使用済み燃料タンク58から回収された使用済み燃料の回収量に上記比率、単価を乗算して回収金額(下取り価格)を演算する。例文帳に追加
A controller 90 of a fueling device 20 calculates density measured by a mass flow meter 86 and a mass ratio of hydrogen (a ratio of hydrogen contained in spent fuel), and multiplies an amount of the spent fuel recovered from a spent-fuel tank 58 by the ratio and a unit price to calculate an amount of recovered money (a trade-in price). - 特許庁
ターボチャージャ及び、排気管におけるターボチャージャの下流側に備えられ加熱された状態で空燃比の検出が可能となる空燃比センサを備えた内燃機関において、冷間始動時におけるタービンハウジングからの水滴の飛散を抑制し、空燃比センサが被水により破損することを抑制できる技術を提供する。例文帳に追加
To provide technology inhibiting damage of an air fuel ratio sensor due to being covered with water by inhibiting splash of water drops from a turbine housing during cold start in an internal combustion engine provided with a turbocharger and the air fuel ratio sensor provided in a downstream side of the turbocharger in an exhaust pipe and capable of detecting air fuel ratio under a heated condition. - 特許庁
排気温度と触媒劣化度から推定される水性ガス反応の度合いに応じて空燃比が補正されるので、空燃比検出精度が向上する。例文帳に追加
Air-fuel ratio detecting accuracy is improved since the air-fuel ratio is corrected according to the degree of water gas reaction estimated from the exhaust gas temperature and the degraded degree of the catalyst. - 特許庁
回転角速度や冷却水温から仮想筒内圧力を算出し、空燃比制御を行うため、冷間始動時においても、誤差の発生及びコストアップの可能性を抑制し、かつ空燃比のフィードバック制御が可能となる。例文帳に追加
Since air-fuel ratio control is performed by calculating the virtual cylinder internal pressure from the rotational angular velocity and the cooling water temperature, the feedback control of air-fuel ratio can be performed even in cold starting while suppressing the occurrence of error and the probability of increase in cost. - 特許庁
ECU40は、排気通路24に水滴が存在しないと判断されるときに、ヒータ34により空燃比センサ32を加熱制御して空燃比センサ32を活性化する。例文帳に追加
An EUC 40 executes heating control of the air fuel ratio sensor 32 by a heater 34 and activates the air fuel ratio sensor when it is determined that no water droplet exists in the exhaust gas passage 24. - 特許庁
一部の気筒でインジェクタ等が故障し、空燃比がリッチ側にずれると、排気中の水素量が増加し、第1及び第2の空燃比センサの出力Vf,Vcの間に差ΔVが発生する。例文帳に追加
When the air-fuel ratio is shifted to the rich side due to a failure of an injector or the like in one or some of cylinders, the amount of hydrogen in the exhaust is increased to cause the difference ΔV between outputs Vf, Vc of the first and second air-fuel ratio sensors. - 特許庁
空燃比フィードバック制御開始から、目標空燃比A/Fをリーンとし、リーン化の度合いを始動時水温TWINTに基づいて設定する。例文帳に追加
From the start of air-fuel ratio feedback control, the target air-fuel ratio A/F is set to lean, and a lean forming degree is set on the basis of the starting time water temperature TWINT. - 特許庁
排気管内の水分の付着による空燃比センサの素子割れを防止しながら空燃比センサを早期に活性化すると共に、低コスト化及び制御装置の負荷軽減を実現する。例文帳に追加
To early activate an air-fuel ratio sensor while preventing an element crack from being caused in the air-fuel ratio sensor by adhesion of moisture in an exhaust pipe, and to reduce the cost and the load on a controller. - 特許庁
燃料と水との容積比が、65乃至90%:35乃至10%であり、エマルジョン燃料に対する添加剤の容積比が、0.25乃至0.45%である。例文帳に追加
A volume ratio between the fuel and water is 65-90%: 35-10%, and a volume ratio of the additive to the emulsified fuel is 0.25-0.45%. - 特許庁
排気系に配置されたHC吸着材から炭化水素が脱離するときにおける混合気の空燃比を適切に制御し、特に機関始動後の排気ガス特性を良好に維持することができる空燃比制御装置を提供する。例文帳に追加
To provide an air-fuel control device which can suitably control the air-fuel ratio of mixture when hydrocarbon is desorbed from an HC adsorbent located in an exhaust system, and which can maintain a satisfactory exhaust gas characteristic, in particular, after a start of an engine. - 特許庁
そして、この水滴収集部22eから排水バルブ27を備えた排水パイプ26を介して、スクロール通路22a中の水分を空燃比センサ5の下流側の排気管19に排水可能とした。例文帳に追加
Accordingly, moisture in the scroll passage 22a can be drained to a drain pipe in a downstream side of the air fuel ratio sensor 5 from the water drop collection part 22e via a drain pipe provided with a drain valve 27. - 特許庁
燃料電池2に対する燃料ガス給排系および酸化ガス給排系における水素および酸素のモル量を算出し、当該燃料電池2の停止時における燃料ガス中および酸化ガス中の化学反応可能な水素と酸素のモル比が2またはそれ以上になるように制御する。例文帳に追加
Molar quantities of hydrogen and oxygen in a fuel gas supply/discharge system and an oxidation gas supply/discharge system for a fuel cell 2 are calculated, and the molar ratios of hydrogen and oxygen capable of being chemically reacted in a fuel gas and an oxidation gas in stopping the fuel cell 2 are controlled to be set not smaller than 2. - 特許庁
従って、限界電流式湿度センサ31および全領域空燃比センサ33を用いて、燃料供給路25内の水蒸気量を検出することができるので、燃料電池セル13のアノードに供給される燃料に水蒸気が適切に添加されているか否かを良好に検出することができる。例文帳に追加
Thereby, since the steam volume in the fuel supply passage 25 can be detected using the limiting current type humidity sensor 31 and the all-region air-fuel ratio sensor 33, it can be detected excellently whether steam is appropriately added to the fuel supplied to the anode of the fuel battery cell 13. - 特許庁
水素ガス/酸素ガスが通常の混合比の場合と低流量水素ガス利用水蒸気酸化処理や低水素ガス/酸素ガスの混合比利用水蒸気酸化処理の場合の両方において、パーティクル発生に対して問題の無い燃焼装置を提供することを目的とするものである。例文帳に追加
To provide a burner which is free of problem to occurrence of particles, in both of the case where hydrogen gas/oxygen gas is at a usual mixture ratio and the case of steam oxidation processing utilizing low-flow hydrogen gas or steam oxidation processing utilizing the mixture ratio between low hydrogen gas/oxygen gas. - 特許庁
液体燃料電池が既定の容積の燃料を消耗すると、計算比較値と既定の容積に基づき、液体燃料電池が消耗した燃料中の高濃度液体燃料及び水溶液の消耗量を算出し、各消耗量に相当する高濃度液体燃料と水溶液を燃料中に新たに供給する。例文帳に追加
When the liquid fuel cell consumes a predetermined volume of fuel, a high concentration liquid fuel and a water solution in fuel consumed by the liquid fuel cell are calculated based on the calculation comparison value and the predetermined volume, and the high concentration liquid fuel and the water solution corresponding to each consumption volume are newly supplied to the fuel. - 特許庁
燃焼ガス及び/又は水蒸気と燃料とを混合する工程と、混合流体を燃焼用空気と更に混合する工程とが、段階的に実行されるので、燃料及び燃焼用空気の混合過程及び混合比の制御性が向上する。例文帳に追加
Since a step for mixing combustion gas and/or steam with fuel and a step for mixing the mixture fluid further with combustion air are executed stepwise, mixing process of fuel and combustion air and controllability of mixing ratio are enhanced. - 特許庁
燃料を燃空比1以上で燃焼させて高温ガスを発生させる過濃燃焼バーナ12と、発生した高温ガスにより燃料と水の混合原料を蒸発させて所望の温度に加熱する蒸発加熱装置14とを備える。例文帳に追加
The fuel heater comprises a super-rich combustion burner 12 which burns the fuel at a fuel-air ratio of ≥1 to generate a high-temperature gas, and an evaporation heater 14 which evaporates a mixture of the fuel and water by the generated high-temperature gas to heat the mixture to the desired temperature. - 特許庁
暖房運転中は、温度センサ23の検知した給湯水管19内水温が所定のしきい値を越えない範囲で、燃焼部9をON−OFF燃焼又は比例燃焼させ、給湯系統3内の温度の急激な上昇や水圧変化を抑える。例文帳に追加
During heating operation, ON-OFF combustion or proportional combustion is effected in the combustion part 9 in such a way that the temperature of water in the hot/cold water supply pipe 19, detected by the temperature sensor 23, does not exceed a predetermined threshold, to avoid a sudden rise in the temperature within the hot water supply system 3 and a change in water pressure. - 特許庁
空燃比センサなどの被水防止対象よりも上流の排気通路に排気通路を開閉する弁を備えた内燃機関において被水防止対象の被水を防止することが可能な内燃機関の制御装置を提供する。例文帳に追加
To provide a control apparatus of internal-combustion engine capable of preventing an object of water exposure prevention from being exposed to water, in an internal-combustion engine provided with a valve for opening/closing exhaust passage in the exhaust passage at upstream than an object of water exposure prevention such as an air-fuel ratio sensor or the like. - 特許庁
比較的低温であっても高い燃料転化率および選択率での燃料改質を実現でき、改質触媒システムの大幅なダウンサイズィングを可能にする炭化水素系燃料改質触媒を提供する。例文帳に追加
To provide a hydrocarbon fuel reforming catalyst capable of reforming fuel with a high fuel conversion ratio and selectivity even at a relatively low temperature and enabling a sharp size reduction of a reforming catalyst system. - 特許庁
高炭素比燃料に水や添加物を添加することなくそのまま燃焼させることができ、かつスモークとカーボンの発生と堆積を抑制することができる希薄予蒸発予混合燃焼器を提供する。例文帳に追加
To provide a lean pre-evaporation premix combustor capable of restraining generation and deposit of smoke and carbon by performing combustion as it is, without adding water and an additive to high carbon ratio fuel. - 特許庁
水素ガスと空気の混合比率を1:15.3付近として各触媒における燃焼を緩酸化反応とすることにより、爆発や爆燃なく500℃の燃焼ガスが得られる。例文帳に追加
A mixing ratio of the hydrogen gas and the air is set to be substantially 1:15.3, and combustion in each catalyst is supposed to be slow oxidation reaction, whereby 500°C combustion gas is obtained without causing explosion or explosive combustion. - 特許庁
水素ガスを燃料として発電する燃料電池本体10と共に、アフターバーナー20を併用する熱電出力比可変型の燃料電池発電システムが開示されている。例文帳に追加
The heat and electricity output ratio variable fuel cell power generation system jointly using a fuel cell body 10 generating electric power with hydrogen gas as fuel and the after-burner 20 is provided. - 特許庁
エンジンEGが、第1燃料(例えばガソリン)と第1燃料に比して相対的に排気エミッションの良好な第2燃料(例えば水素)とを、乗員がスイッチ35をマニュアル操作することによって選択的に使用可能とされる。例文帳に追加
An engine EG selectively uses a first fuel (for example, gasoline) and a second fuel (for example, hydrogen) with relatively excellent exhaust emission compared with the first fuel by manually operating a switch 35 by an occupant. - 特許庁
水と燃料油を3:7から7:3の比率で安定した状態でエマルジョン混合し、高い燃焼エネルギーが得られる実用性の高いエマルジョン燃料を低コスト化で生成する方法を提供する。例文帳に追加
To provide a method for producing a highly practical emulsion fuel producing high combustion energy by mixing water and a fuel oil into an emulsion at a ratio of from 7:3 to 3:7 in the stable state. - 特許庁
優れた難燃性を有し、従来のリン系難燃剤を使用したエポキシ樹脂に比べ、耐熱性、吸水率等の諸物性に優れた硬化物が得られるノンハロゲンタイプの難燃性エポキシ樹脂を提供することである。例文帳に追加
To obtain a nonhalogen type flame-retardant epoxy resin that has excellent flame retardance and provides a cured product having excellent properties such as heat resistance, water absorption ratio, etc., in comparison with an epoxy resin using a conventional phosphorus-based flame retardant. - 特許庁
1サイクル中に複数回燃料噴射を実行する分割噴射モードにおいてストイキ燃焼を行う場合、O_2センサが、排気ガス中に含まれる水素により、機関空燃比の状態をリッチ側に誤検出することがある。例文帳に追加
When stoichiometric combustion is carried out in a divided injection mode in which fuel is injected two or more times in one cycle, an O_2 sensor sometimes incorrectly detects the condition of an engine air fuel ratio to the rich side. - 特許庁
供給される燃料、水あるいは混合物の混合比に対応して燃料電池システムの動作を変えることができる燃料電池システム提供する。例文帳に追加
To provide a fuel cell system that changes operation of a fuel cell system corresponding to the mixing ratio of fuel to be supplied and water or their mixture. - 特許庁
したがって、燃料の気化を促進でき、未気化燃料を低減できるので、空燃比フィードバック制御を安定化させて全炭化水素(THC)排出量を低減できる。例文帳に追加
Since it is possible to promote vaporization of fuel and to reduce unvaporized fuel, the THC emission is reduced by stabilizing the air-fuel ratio feedback control. - 特許庁
加湿用水の補給量を減少させると共に、エゼクタの循環比(循環量/新規供給量)を高めて、燃料消費効率の改善や燃料電池の作動の安定化を改善した燃料電池システムを提供する。例文帳に追加
To provide a fuel cell system in which improvement in efficiency of fuel consumption and improvement in stability of fuel cell operation are made by reducing the supply quantity of humidifying water and increasing the circulation ratio of an ejector (circulation quantity/new supply quantity). - 特許庁
燐酸グアニジンは、そのモル比が1.4以下であると水溶性が高く上記フィルタ素材のバインダの加水分解を促進し易くなり、上記モル比が2.0以上であると難燃性が低くなる。例文帳に追加
The guanidine phosphate has high water solubility when the mole ratio is not higher than 1.4 and easily promotes the hydrolysis of the binder of the filter material, and decreases the flame retardant property when the mole ratio is not lower than 2.0. - 特許庁
本発明は、従来の燃料電池と比較して、生成した水や加湿に使用した水による発電特性の低下を効果的に防止することができる燃料電池を提供することを課題とする。例文帳に追加
To provide a fuel cell capable of preventing effectively deterioration of power generation characteristics due to formed water and water used for humidification compared with a conventional fuel cell. - 特許庁
アノードオフガス非循環型燃料電池システムに用いられる燃料電池スタックにおいて、比較的簡易な構成で、アノードからの生成水の排水性を向上させる。例文帳に追加
To improve exhaust performance of generated water from an anode with a simple structure in a fuel cell stack used in an anode off-gas non-circulation type fuel cell system. - 特許庁
この水蒸気を用いて、主成分が一酸化炭素である木質ガスを改質し、可燃性ガス(水素、一酸化炭素)の含有比率を高めるとともに、不燃性ガス(窒素)を減らすことで発熱量を増す。例文帳に追加
This water vapor is used to modify woody gas in which the principal component is carbon monoxide, the content ratio of combustible gas (hydrogen, carbon monoxide) is raised, noncombustible gas (nitrogen) is reduced, and thereby the calorific value is increased. - 特許庁
排気通路39の三元触媒51上流側にヒータ53bを有するリニア空燃比センサ53を備えた、水素を燃料とする水素エンジン5の制御装置である。例文帳に追加
This control device of the hydrogen engine 5 includes a liner air-fuel ratio sensor 53 having a heater 53b on the upstream side of a three-way catalyst 51 of an exhaust passage 39, and uses hydrogen as fuel. - 特許庁
本発明では実際の水温センサの値と内燃機関の運転状態から推定した水温を比較することで、経年変化などによる後燃え量の低下で生じる排気悪化を安価で確実に検知する。例文帳に追加
To surely detect degradation of emission caused by reduction of afterburning quantity due to secular change and the like at low cost by comparing a value of actual water temperature sensor with water temperature estimated from a running state of an internal combustion engine. - 特許庁
燃料電池2におけるセル電圧の大きさに応じてモル比が維持されるように水素を供給することが好ましい。例文帳に追加
It is preferable that hydrogen is supplied to keep the molar ratio in response to the value of a cell voltage in the fuel cell 2. - 特許庁
燃料電池用カーボンセパレータであっても発電直後から比較的長期に亘り良好な親水性を維持できるようにする。例文帳に追加
To enable to retain good hydrophilicity for a comparatively long period of time right after power generation even with a carbon separator for a fuel cell. - 特許庁
この水素補正量Sbによってポンピング電流Ipbを補正し(S14)、空燃比AFbを求める(S15)。例文帳に追加
A pumping current Ipb is corrected with the hydrogen correction quantity Sb (S14) to obtain an air-fuel ratio AFb (S15). - 特許庁
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