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Weblio 辞書 > 英和辞典・和英辞典 > 障害物回避~の意味・解説 > 障害物回避~に関連した英語例文

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障害物回避~の部分一致の例文一覧と使い方

該当件数 : 576



例文

電動パワーステアリング装置2は、通常操舵時の操舵アシスト量を決定するEPS基本制御部41と、車両前方に障害を検知したときに障害との接触を回避する方向へ操舵アシスト量を補正する回避操作支援制御部42と、回避操作支援停止/作動処理部43を備える。例文帳に追加

The electric power steering device 2 has an EPS basic control part 41 for determining steering assist amount during normal steering, an avoidance operation assistance control part 42 for correcting the steering assist amount in a direction to avoid collision to the obstacle when an obstacle is detected in front of the vehicle, and an avoidance operation assistance stop/operation processing part 43. - 特許庁

本発明は、障害との衝突を回避する際に、運転者のステアリング操作を補助する車両用運転支援装置において、微分項を加算することで回避操舵におけるステアリング操作の応答性を確実に高めつつも、その後の復帰操舵における横移動距離の不足を防いで、確実に障害との衝突を回避することができる車両用運転支援装置を提供することを目的とする。例文帳に追加

To provide a vehicular driving support device capable of surely avoiding a collision with an obstacle, by preventing a shortage of a lateral moving distance in return steering thereafter, while surely enhancing responsiveness of steering operation in evasive steering by adding a differential term, in the vehicular driving support device for assisting the steering operation of a driver, when avoiding the collision with the obstacle. - 特許庁

車両運転者のブレーキ操作入力に対して車輪ブレーキが発揮するブレーキ力を非アシスト時に比べて増大させるブレーキアシストを可能としたブレーキアクチュエータを備える車両用ブレーキ装置において、緊急回避ステアリング操作による一次障害への衝突回避後に現れる二次障害への衝突回避もしくは衝突エネルギー軽減を可能とする。例文帳に追加

To avoid collision to a secondary obstacle arising after avoiding collision to a primary obstacle due to steering operation for emergency avoidance or reduce collision energy in a brake device for a vehicle equipped with a brake actuator enabling brake assist increasing braking force which a wheel brake exerts relative to an input of a braking operation of a vehicle driver comparing to non-assist states. - 特許庁

回避走行モードの解除は、路面μに応じ解除時間を設定し、この解除時間とハンドル角或いはヨーレート偏差の状態とを比較し、ハンドル操作による回避走行終了状態或いは障害回避後の車両挙動の安定状態を検出し行う。例文帳に追加

The avoidance traveling mode is released by determining a release time in accordance with the road surface μ, comparing the release time and a condition of a steering wheel angle or the yaw rate deviation, and detecting the avoidance travel terminating condition by the steering wheel operation, or the stable condition of the vehicle behavior after the avoidance of the obstacle. - 特許庁

例文

自車両から離れた障害に対して、精度よく衝突可能性を判定することにより、無駄な衝突回避制御や警報の発生を防止しながら、早期に衝突回避制御を行わせ、また警報を発生させることができる衝突回避装置を提供する。例文帳に追加

To provide a collision avoiding device for performing collision avoiding control in an early stage, and for generating warning while preventing any useless collision avoiding control or generation of warning by highly precisely deciding collision possibility against an obstacle apart from its own vehicle. - 特許庁


例文

車両が障害に衝突する直前よりも前の段階ではドライブフィールの悪化を回避しつつ、車両が障害に衝突する直前には車両全体に制動力を素早く作用させることで、車両の安全性を高めることができるようにする。例文帳に追加

To enhance the safety of a vehicle by causing braking force to quickly act on the vehicle as a whole, immediately before the vehicle collides with an obstacle, while avoiding feeling of driving from deteriorating at stages prior to immediately before the vehicle collides with the obstacle. - 特許庁

走行制御手段6は、ターゲット検出手段7によって検出されたターゲットの位置を目的地として障害認識手段4によって認識された障害回避しつつターゲットを追尾走行するように走行手段5を制御する。例文帳に追加

The travel control means 6 controls the travel means 5, such that the autonomous mobile device follows the target and travels, while avoiding the obstacle recognized by the obstacle recognition means 4, with a position of the target detected by the target detection means 7 as a destination. - 特許庁

本発明は、運転者に障害との衝突を回避させるため障害を検出した際に警報等を行なう車両用運転支援装置において、運転者の運転支援装置への依存度を、精度よく推定することができる車両用運転支援装置を提供することを目的とする。例文帳に追加

To provide a vehicular driving support device capable of accurately estimating dependency of a driver on the driving support device, in the vehicular driving support device for giving a warning to the driver when detecting an obstacle for avoiding a collision with the obstacle. - 特許庁

障害への接触回避不可能であり、かつ、助手席の乗員が不在であると判定された場合、運転者の安全性をより高レベルで確保することができる車両の障害接触時挙動制御装置を提供すること。例文帳に追加

To provide a device for controlling vehicle behavior when contacting an obstacle, capable of securing the safety of a driver at a high level, in case where it is impossible to avoid contact with an obstacle and it is judged that no occupant on a front passenger seat exists. - 特許庁

例文

車両諸元に基づいて横移動量Yだけ横移動するための所要時間Tyを算出し、これと自車両が障害に接触するまでの所要時間とに基づき操舵により障害回避できるかを判定する(ステップS3)。例文帳に追加

The time Ty required for lateral movement by the lateral movement amount Y is calculated based on vehicle specifications to determine whether the own vehicle can avoid the obstacle by steering based on the time Ty required for lateral movement and the time required until the own vehicle comes into contact with the obstacle or not (step S3). - 特許庁

例文

自動車の前端コーナー部位の離れた2箇所から前方の障害の表面に向けて所定距離で一点に交わるように異なる色の光を照射することで、自動車の前端コーナー部から前方の障害までの距離を判断して接触回避を図るようにする。例文帳に追加

To determine a distance from a front-end corner part of an automobile to an obstacle in front thereof and hereby to avoid collision by radiating light rays having different colors from two separated parts at the front-end corner part of the automobile toward a surface of the obstacle in front thereof so as to intercross with one another at one point at a predetermined distance. - 特許庁

運転者の認知・判断・操作を補助する車両用走行支援装置において、障害の検出頻度を自車両の速度に応じて変更することにより、たとえ自車両の速度が高くても、歩行者等の障害の飛び出しの検出遅れを回避することを課題とする。例文帳に追加

To provide a vehicle travel assisting device for assisting recognition, determination, and operation of a driver, capable of avoiding detection delay of jumping in of an obstacle such as a pedestrian in spite of high speed of the vehicle by varying obstacle detection frequency in accordance with the speed of the vehicle. - 特許庁

ハンガーイヤー、フィードイヤー、または分岐する架線等の障害を有する架線に沿って障害回避しながら移動し、フックの着脱をなくして作業性と安全性の向上を図る安全帯取付装置を提供する。例文帳に追加

To avoid the detachment of a hook for enhancing the workability and safety of a safety-belt fitting device by moving it along a wiring while avoiding the obstacle on the wiring or the like such as a hanger-ear, feed-ear, or a branch wiring. - 特許庁

自車両と障害との衝突の危険性を察知した場合、ドライバに対して、煩わしさを感じさせず、状況に応じた適切な情報提供をし、当該障害との衝突を未然に回避するように促す運転支援装置を提供する。例文帳に追加

To provide a driving support device that, when detecting the risk that a subject vehicle collides with an obstacle, can provide a driver thereof with appropriate information according to the circumstances and urge the driver in advance to avoid the collision with the obstacle without making the driver feel troublesome. - 特許庁

ドアに隣接して障害が存在する自車から降車する際、ドアを開く方向に力を加えても障害との接触を回避する最大角度でドアを開くことができる車両ドア開閉角度制御装置を提供すること。例文帳に追加

To provide a vehicular door opening/closing angle control device which can open a vehicular door to a maximum angle that can avoid contact with an obstacle even if a force is applied in a door opening direction when the driver gets off an automobile in which the obstacle exists adjacent to the door. - 特許庁

障害を検出した時は中空材内部の気体を放出すると共に衝突部位に応じて形状記憶合金ばねに供給する電流を制御してその張力を変化させ、障害と中空体の衝突部位が離れるように中空体を屈曲させ衝突を回避する。例文帳に追加

The gas inside the hollow member is released when detecting an obstacle, and a current to be supplied to the shape memory alloy springs is controlled according to a collision part, so that the tension force is varied and the hollow body is folded to separate the obstacle from the collision part of the hollow body so as to avoid the collision. - 特許庁

マイクロコンピュータ9が、障害Oが取り得る移動軌跡の候補を複数生成し、生成された移動軌跡の各候補について、障害Oが移動軌跡に沿って動いた場合に自車両1が障害Oに接触することを回避可能な自車両1の走行経路を算出し、算出された複数の走行経路の中から最適な走行経路を選択する。例文帳に追加

A microcomputer 9 creates a plurality of candidates of possible moving trajectories of an obstacle O, calculates travel paths of a vehicle 1 to prevent contact between the vehicle 1 and the obstacle O when the obstacle O moves along the moving trajectory, and selects the optimal one of the travel paths calculated. - 特許庁

また、R2<Rcのときには、第1の障害の衝突リスクR1を閾値Rccと比較し、R1≧Rccの場合、衝突の危険性があると判断して自動ブレーキや回避操舵を行う(S7)ことで、自車両のドライバが視認可能な障害と視認困難な障害との双方に対して適切なタイミングで運転支援を行い、安全を確保する。例文帳に追加

When R2 is smaller than Rc, the collision risk R1 of the first obstacle is compared with a threshold Rcc, and risk of collision is determined when R1Rcc to perform automatic braking or avoidance steering (S7), whereby driving support is provided at the right time for both the visible obstacle and hardly visible obstacle for the driver of the own vehicle to ensure the safety. - 特許庁

マイクロプロセッサ5は、自車の周囲に存在する障害の位置を検出し、自車の走行路上の位置および自車の速度を検出し、検出した障害の位置と、検出した自車の走行路上の位置および速度とに基づいて、自車が障害回避するために必要な操作量を時系列で予測する。例文帳に追加

A microprocessor 5 detects a position of the obstacle existing around its own vehicle, detects a position of the own vehicle on a cruising path and velocity of the own vehicle, and predicts operation amount in time series to be needed for the own vehicle to avoid the obstacle. - 特許庁

このとき、危険度判定手段M5が自車がその逆進方向に存在する第2障害に衝突する第2危険度を判定し、その第2危険度に応じて進行方向変更手段M10が自車の進行方向を変更するので、自車が第1障害との衝突を回避するために第2障害と衝突することが未然に防止される。例文帳に追加

In this case, collision with a second obstacle due to avoiding the collision with the first obstacle is prevented by determining the degree of a second risk for the own vehicle colliding with the second obstacle which exists in the going back direction by the degree of risk determining means M5 and varying the proceeding direction of the own vehicle by the proceeding direction varying means M10 according to the degree of the second risk. - 特許庁

そのため、障害が自車両の前方の横切りを終えてから運転者の発進意図が生じるまでの間の時間が短い場合に、運転者の回避操作の支援を行うことで、障害が横切った直後に、当該自車両の前方を横切ろうとする他の障害と自車両とが干渉する可能性を低減できる。例文帳に追加

Thus, by supporting the driver's avoidance operation when a time spent until the driver begins to intend to start is short after the obstacle finishes crossing ahead the vehicle, the likelihood for another vehicle trying to cross ahead of its own vehicle to interfere with its own vehicle is decreased. - 特許庁

本発明は、障害の自己車両に対する障害の程度に応じて、報知や衝突回避支援動作をするときに、運転者の運転特性や位置情報、時刻を学習して、より運転者に応じた動作をすることができるシートベルトプリテンショナー装置を提供する。例文帳に追加

To provide a seat belt pretensioner device capable of working better in correspondence with a driver by learning a driving characteristic of the driver, positional information and time when information and collision avoidance supporting motion works in correspondence with a degree of obstruction of an obstruction against a self vehicle. - 特許庁

移動ロボット進行方向の障害を感知する互いに異なるセンシング領域を有する異種の感知センサーから成った多数の感知センサー部160と、前記異種の感知センサーから各々出力される感知センサーの組合せに対応する回避命令によって障害回避するように制御信号を出力するマイクロプロセッサー150と、を含んで構成される。例文帳に追加

The mobile robot comprises; a plurality of sensing units 160 comprised of different sensors having different sensing areas for sensing obstacles in the traveling direction of the mobile robot; and a microprocessor 150 for outputting control signals according to an avoidance instruction corresponding to a combination of sensing signals from the different sensors so as to avoid the obstacles. - 特許庁

回避走行モード中はハンドル操作と車両挙動の変化に応じ必要な制御を車両挙動制御部60,65,70,75に実行させ、回避走行モードの解除はドライバのハンドル操作による回避走行終了を検出し、或いは、障害回避後の車両挙動の安定を検出し行う。例文帳に追加

In the avoidance travel mode, a vehicle behavior control part 60, 65, 70 and 75 executes necessary control according to a change in the steering operation and vehicle behavior, and the avoidance travel mode is canceled when the end of the avoidance travel by the driver's steering operation is detected or stable vehicle behavior after the obstruction avoidance is detected. - 特許庁

の光酸化障害回避させる方法は、水素ガスを溶存させ2μg/Lよりも高い水素濃度の水溶液を植の根から吸収させることにより、植を栽培する方法である。例文帳に追加

This method for avoiding the photooxidation troubles of the vegetables is to cultivate the vegetables by absorbing an aqueous solution having a hydrogen concentration of more than 2 μg/L and obtained by dissolving hydrogen gas, from the roots of the vegetables. - 特許庁

体の形状や体までの距離を、短時間で更に安価な装置で計測し、製品の形状不良や障害回避の情報を提供する3次元計測装置。例文帳に追加

To provide a three dimensional measurement device which provides an information of a defect of shape of a product and an obstacle avoidance, by measuring a shape of an object and a distance to the object for a short period of time and using a low cost device. - 特許庁

粘着性のある搬送障害となるがなく、搬送力を大きくでき、この結果、搬送効率を向上できると共に、バルブの数も少なく、バルブによるトラブルも回避できる粘性搬送ポンプを提供する。例文帳に追加

To provide a viscous material carrying pump capable of improving carrying efficiency by increasing carrying force by eliminating an object being an obstacle to a sticky carrying material, reducing the number of valves and of avoiding trouble by the valves. - 特許庁

距離計測環境内外のノイズによる影響や、障害となる他の体の影響を回避して測距の信頼性を高めるとともに、より遠距離の体まで測距可能とする。例文帳に追加

To enable distance measurement to a further distant object while enhancing the reliability of distance measurement by avoiding an effect by noise outside and inside a distance measuring environment and an effect of the other object that is an obstacle. - 特許庁

の外観イメージの低下や吊り下げの機能障害等を回避しつつ、吊り下げを低コストで軒先に吊持可能にする軒先構造を提供する。例文帳に追加

To provide an eaves edge structure which can hang a hanging object from an eaves edge at a low cost while avoiding deterioration of an external image of a building, functional impairment of the hanging object, etc. - 特許庁

障害の検出をより正確に検出して、周りの人やの移動速度や不注意による使用者へ迫り来る危険を事前に回避可能な携帯端末を提供する。例文帳に追加

To exactly detect detection of obstacles to avoid danger impending to a user by transfer speed of surrounding persons and objects and carelessness in advance. - 特許庁

車両の運転時、或は乗車や荷等の積載時等において、車両の底部と障害や路面とが接触しないように支援することができる接触回避支援装置を提供すること。例文帳に追加

To provide a contact avoidance support device capable of supporting a bottom part of a vehicle so as not to bring it into contact with an obstacle or a road surface when operating a vehicle or getting on the vehicle or loading luggage. - 特許庁

その結果、拡大後の体の大きさや位置に関する情報を利用して、車両が走行可能な領域である走路を特定したり、車両が回避すべき障害を判別したりすることが可能となる。例文帳に追加

Consequently, information associated with the expanded size and position of the object is used to specify a travel path as an area where the vehicle can travel and to determine an obstacle that the vehicle must avoid. - 特許庁

俯瞰映像における立体の倒れ込みを考慮して、障害回避するための目安となる位置を俯瞰映像上で正しく提示して車両の駐車を適切に支援する。例文帳に追加

To properly support parking of a vehicle by correctly displaying a position as a guide in order to avoid an obstacle on a bird's eye image considering falling of a three-dimensional object in the bird's eye view image. - 特許庁

従来の履構造に伴う足の血行障害等を回避できると共に、通常の歩行においても支障のない実用的な履を提供する例文帳に追加

To provide a practical footwear wherein an interruption in blood circulation of a foot due to a conventional footwear structure can be avoided and no trouble occurs in usual walking. - 特許庁

例えば半導体装置製造用の各種基板等が収容された容器などの被搬送を、カーブを含む軌道上で搬送する搬送装置において、カーブにある障害との衝突を回避する。例文帳に追加

To prevent the collision of an object to be conveyed such as a container in which various substrates for manufacturing a semiconductor device are stored with an obstacle which is present in a curve in a conveyance device for conveying the object to be conveyed on a track including the curve. - 特許庁

自車に対して衝突が、真後ろの他に斜め後方や偏心した後方から衝突した場合であっても、自車の乗員保護性能を高めるとともに、自車の周囲に存在する障害に対して容易に回避できること。例文帳に追加

To improve passanger protecting performance of one's own vehicle and easily avoid an obstacle around the vehicle even when a colliding object collides obliquely from behind and eccentrically from behind other than from right behind with the vehicle. - 特許庁

単体の車両と異なり、ブレーキ、加速、旋回等により衝突の回避が困難な場合であっても、各車両の結合を解除することにより、複数の車両が連結しているという特徴を生かした障害回避技術を実現することができる。例文帳に追加

Even when it is different from a single vehicle and avoidance of collision by braking, acceleration, rotation or the like is difficult, an obstacle avoidance technology utilizing characteristic that the plurality of vehicles are connected can be realized by releasing the bonding of the respective vehicles. - 特許庁

回避操作支援制御部42が、障害との接触を回避する操舵操作を支援する制御を行っているときには、発進時LSDトルク算出部21あるいは走行時LSDトルク算出部22から出力されるLSDトルクのゲインを通常時よりも低減する。例文帳に追加

When the avoidance operation support control unit 42 controls the support of the steering operation for avoiding any contact with the obstacle, the gain of the LSD torque to be output from the starting LSD torque calculation unit 21 or the traveling LSD torque calculation unit 22 is decreased more than that in the normal condition. - 特許庁

前方車両が後退して自車両に接近してくるような場合に、運転者の意図しない方向へ自車両が後退することなく、後方障害との衝突を回避しつつ前方車両との衝突を確実に回避することができる。例文帳に追加

When a front-vehicle recedes and approaches the own-vehicle, collision with the front vehicle can reliably be avoided while collision with the rear obstacle is avoided without receding of the own-vehicle to a direction which a driver does not intend. - 特許庁

自車10がバンクを有するカーブ路300を走行していると判断した場合には、接触回避ECUが、前方の障害であるガードレール5との接触の可能性があると判断する接触余裕値の閾値を、より小さい値に設定するか、接触回避支援行わないようにする。例文帳に追加

When it is determined that the own vehicle 10 travels on a curve road 300 having a bank, a contact avoidance ECU sets a threshold value of the contact allowance value for determining that there is a possibility to contact with a guardrail 5 being a frontal obstacle a smaller value, or does not perform the contact avoidance support. - 特許庁

そして、自車両1の制動操作のみで障害回避できない場合で各制御部60,65,70,75の何れかが通常に作動した際は、ハンドル操作と車両挙動に応じ車両挙動制御部60,65,70,75を回避走行モードに移行させる。例文帳に追加

If the obstacle can not be evaded just by the braking operation of the own vehicle 1 and when either one of control parts 60, 65, 70, or 75 can be operated normally, the vehicular behavior control parts 60, 65, 70, and 75 are switched to evasive traveling modes in accordance with a steering wheel operation and a vehicular behavior. - 特許庁

シンプルな機構で平地歩行ができ、障害回避や不整地歩行へも適応でき、ZMPの問題を本質的に回避して、従来と比較して大幅な歩行速度の向上が実現できる二足歩行ロボットとその歩行制御方法を提供する。例文帳に追加

To provide a biped locomotion robot which can walk on a flatland, adapt to obstacle avoidance and walking on an irregular land, and improve a remarkable walking speed compared to the conventional one by essentially avoiding the problem of ZMP, and its walking control method. - 特許庁

障害の有無に関係なく、立設変位体と電線との離隔距離を的確に把握することができ、また、気象条件によって変動し得る電線の位置を考慮して立設変位体と電線との接触を回避する電線接触回避装置を提供する。例文帳に追加

To provide an electric wire contact avoiding device capable of accurately acquiring an isolation distance between a standing displacement body and an electric wire independently of existence of an obstacle and for avoiding a contact between the standing displacement body with the electric wire by considering position of the electric wire possible to be fluctuated by weather condition. - 特許庁

自車両のタイヤのグリップ力の最大値を超える力を車両に作用させることなく、制動制御および操舵制御により自車両が障害回避することができる運転操作量を算出する回避操作算出装置を提供する。例文帳に追加

To provide an avoidance operation calculating device calculating a driving operation rate allowing an own vehicle to avoid an obstacle by braking control and steering control without applying force exceeding a maximum value of gripping force of tires of the own vehicle. - 特許庁

そして、自車両1の制動操作のみで障害回避できない場合、ハンドル操作と車両挙動に応じ車両挙動制御部60,65,70,75を回頭性を向上する方向のモードか車両安定性を向上する方向のモードの回避走行モードに移行する。例文帳に追加

If the own vehicle 1 can not avoid the obstacle by the braking operation, a steering operation and vehicle behavior control parts 60, 65, 70, 75 are shifted to a mode to improve turning response or a mode to improve vehicle stability according to a vehicle behavior. - 特許庁

上記本体可動金具2はスライド時或いは組み付け変更時に本体固定金具3と共に足場釘や電力ケーブル等の障害101,102を回避する回避部7が設けられ、而も運搬時、上記本体固定金具3と本体可動金具2とは両金具が重なり合う状態で連結するようにした。例文帳に追加

Moreover, the main fixation metal fitting 3 and the main movable metal fitting 2 are coupled in order to overlap each other in transportation. - 特許庁

回避支援制御量・減速介入制御量減少補正手段M4は、車速および障害に接触するまでの余裕時間の少なくとも一方に応じて回避支援制御量または減速介入制御量の減少方向の補正量を変更する。例文帳に追加

The avoidance support control/deceleration interference control reduction correcting means M4 changes the correction of the avoidance support control or the deceleration interference control in a reducing manner according to at least one of the vehicle speed and the affordable time before being brought into contact with the obstacle. - 特許庁

電動パワーステアリング装置2の回避操作支援制御部42が、障害との接触を回避する操舵操作を支援する制御を行っているときには、後輪左右駆動力配分制御部22におけるヨーモーメント制御量のゲインを通常時よりも高める。例文帳に追加

When the avoidance operation support control unit 42 of the electric power steering device 2 controls the support of the steering operation for avoiding any contact with the obstacle, the gain of the yaw moment control in the rear wheel right-to-left driving force distribution control unit 22 is increased more than that in the normal condition. - 特許庁

そして、自車両1の制動操作のみで障害回避できない場合、ハンドル操作と車両挙動に応じて車両挙動制御部60,65,70,75を回頭性を向上する方向のモードか車両安定性を向上する方向のモードかの回避走行モードに移行させる。例文帳に追加

If the own vehicle 1 can not avoid the obstacle by the braking operation, a steering operation and vehicle behavior control pars 60, 65, 70, 75 are shifted to a mode to improve turning response or a mode to improve vehicle stability according to a vehicle behavior. - 特許庁

例文

自車両に対する死角障害、死角他車両の正確な位置を含む存在領域を検出し報知できるようにし、自車両の乗員(運転者)が余裕を持って、死角障害、死角他車両の存在を知り、自車両と衝突する虞がある死角障害、死角他車両を察知でき、その死角障害、死角他車両との衝突回避を行い得るようにし、この車両周辺情報報知装置の信頼性を高めること、等を可能にする車両周辺情報報知装置を提供する。例文帳に追加

To provide a vehicle periphery information notifying device capable of improving reliability by allowing the detection and notification of a presence area including precise positions of a dead angle obstacle to a vehicle concerned and the other vehicle in a dead angle and allowing an occupant (driver) of the vehicle concerned to know the presence of the dead angle obstacle and the vehicle in the dead angle for perceiving them and avoiding a collision with them. - 特許庁

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